E-legitimation

En e-legitimation fungerar som en id-handling, exempelvis id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. För att använda de flesta av Region Gotlands e-tjänster behöver du någon form av e-legitimation. Våra e-tjänster tillåter inloggning och signering med hjälp av Mobilt BankID, Bank-ID eller Telia.

Du kan läsa mer om e-legitimation på Region Gotlands webbplats: Om e-legitimation
 

Dina personuppgifter

När du använder våra e-tjänster godkänner du samtidigt att Region Gotland hanterar dina personuppgifter i den utsträckning som är nödvändig för att handlägga ditt ärende. Det kan även innebära att vi har med uppgifterna i en remiss eller skickar dem till andra som direkt berörs. Region Gotland lämnar inte personuppgifter vidare och använder dem inte i något annat sammanhang. Under fliken ”Mina sidor” kan du se en historik över dina tidigare inskickade ärenden. Region Gotland tillhandahåller denna tjänst som en service till dig och det är bara du som sökande som kan se dina ärenden.
 

Personuppgiftslagen

När vi behandlar dina personuppgifter följer vi de krav som personuppgiftslagen (1998:204) ställer. Det innebär att vi hanterar dina personuppgifter på ett korrekt sätt med tillräckliga säkerhetsåtgärder. Du har rätt att ansöka om ett registerutdrag för att kontrollera vilka uppgifter Region Gotland har om dig, hur uppgifterna är hämtade, vad de används till samt vilka mottagare som Region Gotland har lämnat uppgifterna till. Region Gotland är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Du kan läsa mer om personuppgiftslagen här: Datainspektionens webbplats
 

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparar du din ansökan, men du skickar inte in den. När du nästa gång loggar in med e-legitimation får du fram din sparade ansökan och kan fortsätta fylla i formuläret.

Det är först när du slutfört e-tjänstens samtliga steg som din ansökan är inkommen till Region Gotland och vi kan börja behandla den. Det betyder att du måste klicka på ”Skicka” och för de tjänster där du måste signera även signerar med ditt bank-id. Du får en bekräftelse på att din ansökan kommit in och är registrerad.
 

Frågor och svar

  1. Vilken webbläsare ska jag använda?
    Alla webbläsare går bra. Du ser e-tjänsterna bäst i nya versioner.
  2. Kan jag fortfarande använda blanketten?
    Ja, blanketterna finns kvar, men har du e-legitimation så använd gärna e-tjänsten. I e-tjänsten får du tips om hur du ska fylla i, frågorna i tjänsten anpassas efter de val du gör och kvalitén blir bättre på det du lämnar in. Om din ansökan är komplett blir handläggningen enklare och går snabbare.
  3. Varför kan jag inte logga in?
    Har du valt ”BankID" eller ”Telia” måste du ha det installerat på din dator. Oftast ska inloggningen ske inom 35 sekunder. Har du fått ett felmeddelande kan du behöva starta om webbläsaren.
  4. Hur gör jag om jag inte har e-legitimation?
    Kontakta din bank. De hjälper dej att få e-legitimation. Mer information om e-legitimation hittar du här: Om e-legitimation.
  5. Kan jag som är utländsk medborgare logga in på tjänsten?
    Du måste ha ett svenskt personnummer för att få e-legitimation och kunna logga in.
  6. Hur gör jag för att spara det jag skrivit in?
    Genom att använda knappen ”Spara” kan du spara din ansökan när som helst. Du hittar din sparade ansökan under ”Mina sidor”.
  7. Hur går jag framåt och bakåt i tjänsten?
    Du måste använda pilarna nertill i tjänsten för att gå framåt och bakåt. Det beror på att frågorna i tjänsten anpassas efter det du svarat i steget innan. Du kan inte använda webbläsaren för att gå tillbaka eller framåt.
  8. Kan jag få e-tjänsten uppläst?
    Ja, du kan få texten uppläst genom att använda någon av de hjälpmedel för uppläsning som finns på marknaden.
  9. Kommer det fler e-tjänster?
    Ja, efterhand de blir färdiga kommer Region Gotland fylla på med fler tjänster.