Frågor och svar
Vilken webbläsare ska jag använda?
Alla webbläsare går bra. Du ser e-tjänsterna bäst i nya versioner.
Kan jag fortfarande använda blanketten?
Ja, blanketterna finns kvar, men har du e-legitimation så använd gärna e-tjänsten. I e-tjänsten får du tips om hur du ska fylla i, frågorna i tjänsten anpassas efter de val du gör och kvalitén blir bättre på det du lämnar in. Om din ansökan är komplett blir handläggningen enklare och går snabbare.
Varför kan jag inte logga in?
Har du valt ”BankID" eller ”Telia” måste du ha det installerat på din dator. Oftast ska inloggningen ske inom 35 sekunder. Har du fått ett felmeddelande kan du behöva starta om webbläsaren.
Hur gör jag om jag inte har e-legitimation?
Kontakta din bank eller Telia. De hjälper dej att få e-legitimation.
Kan jag som är utländsk medborgare logga in på tjänsten?
Du måste ha ett svenskt personnummer för att få e-legitimation och kunna logga in.
Hur gör jag för att spara det jag skrivit in?
Genom att använda knappen ”Spara” kan du spara din ansökan när som helst. Du hittar din sparade ansökan under ”Mina sidor”.
Hur går jag framåt och bakåt i tjänsten?
Du måste använda pilarna nertill i tjänsten för att gå framåt och bakåt. Det beror på att frågorna i tjänsten anpassas efter det du svarat i steget innan. Du kan inte använda webbläsaren för att gå tillbaka eller framåt.
Kan jag få e-tjänsten uppläst?
Ja, du kan få texten uppläst genom att använda någon av de hjälpmedel för uppläsning som finns på marknaden.
Kommer det fler e-tjänster?
Ja, efterhand de blir färdiga kommer Region Gotland fylla på med fler tjänster.