Planbesked - ansökan om
Den här tjänsten kräver inloggningOm du vill bygga nya bostäder, starta verksamheter eller något annat som kräver en ny detaljplan ska du först ansöka om planbesked. Du behöver också ett planbesked om du vill upphäva eller ändra en befintlig detaljplan. Med ett planbesked får du ett snabbt och tydligt besked om åtgärden är lämplig utifrån översiktsplanen och allmänna intressen.
Regionen kommer inom fyra månader efter att din ansökan inkommit meddela ett positivt eller negativt planbesked.
Läs mer om ansökan om planbesked, kostnader och Region Gotlands prioriteringsmodell på detaljplaneportalen:
Om du inte har möjlighet att fylla i ansökan via e-tjänsten, kontakta oss.
Kontaktuppgifter hittar du under Frågor om e-tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Personuppgifter i bifogade dokument
- Personuppgifter i fritextfält
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Så här behandlar Region Gotland personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Bevaras
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats om att lämna klagomål
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
registrator-mbn@gotland.se
Enhet plan, Samhällsbyggnadsförvaltningen
registrator-mbn@gotland.se
0498-26 90 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet
- Beskriv projektet
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in