Livsmedelsverksamhet - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du
- Registrera ny livsmedelsverksamhet
- Anmäla ändring i befintlig verksamhet
- Anmäla att din verksamhet ska upphöra
Om du inte anmäler din livsmedelsverksamhet kan du bli ålagd att betala en sanktionsavgift.
När du företräder ditt företag använder du din egen e-legitimation (t.ex. BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen.
Anmäl 10 vardagar innan du tänker starta verksamheten
Anmäl ny livsmedelsverksamhet senast tio vardagar innan du tänker starta verksamheten. När din anmälan blivit registrerad får du ett beslut om registrering från Region Gotland. Så fort du fått det kan du starta. Om du har skickat in en komplett anmälan men inte fått något beslut får du starta verksamheten utan beslut 10 vardagar efter att du skickade in den kompletta anmälan. Om beslutet dröjer är det dock viktigt att du hör av dig till oss
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Uppgifter som du lämnar i anmälan
Vi använder de uppgifter som du lämnar i anmälan när vi ska bedöma riskklassning av din anläggning. Riskklassningen utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollbehovet och därmed också din kontrollavgift.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med registreringen av din anmälan tar vi ut en avgift som motsvarar en timmas handläggningstid, enligt en taxa som är fastställd av regionfullmäktige på Gotland. Information om aktuell avgift finns på Region Gotlands webbplats:
Livsmedelshantering
Livsmedelsföretagare
Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. För att läsa mer om att bedriva livsmedelsverksamheter i Region Gotland har vi samlat information på vår webbplats:
Livsmedelshantering
Om du har frågor kan du ringa team livsmedel på telefonnummer 0498-26 32 10.
Telefontid vardagar klockan 9-12.
E-post: sbflivsmedel@gotland.se
Kontakta oss om du istället villl lämna din ansökan på en blankett.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Personuppgifter i fritextfält
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Så här behandlar Region Gotland personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Bevaras
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats om att lämna klagomål
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden, Region Gotland
Frågor om e-tjänsten
Enhet livsmedel och alkoholtillstånd, samhällsbyggnadsförvaltningen
sbflivsmedel@gotland.se
0498-26 32 10