Stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen (SoL)
Den här tjänsten kräver inloggningDu kan ansöka om stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen som t.ex. trygghetslarm, särskilt boende, olika hemtjänstinsatser, korttidsplats, dagverksamhet eller boendestöd (18-65 år).
Om du använder e-tjänsten för att ansöka behöver du logga in med e-legitimation.
För dig som saknar e-legitimation finns blankett för ansökan. Blanketten skrivs ut och skickas sedan in till den adress som finns angiven på blanketten.
När socialförvaltningen mottagit din ansökan kommer en handläggare att ta kontakt med dig och påbörja handläggningen. Därefter görs en individuell bedömning innan beslut fattas och skickas till dig.
Som förvaltare, god man, anhörig/närstående eller annan kan du via denna e-tjänst anmäla behov om stöd eller hjälp för den person i din omgivning som behovet avser. Socialförvaltningen kommer då, efter att anmälan mottagits, att kontakta den person som du uppgett behöver stöd och hjälp för att få bekräftat att de vill ansöka.
Gäller ärendet en orosanmälan för en vuxen, använd istället e-tjänsten för orosanmälan: Orosanmälan - vuxna.
Där kan du också göra en anonym anmälan. Det går även bra att kontakta myndighetsavdelningen via telefon på 0498-26 90 00.
Mer om stöd och hjälp till äldre:
Region Gotlands webbplats om äldreomsorg
Mer om stöd och hjälp vid psykisk funktionsnedsättning:
Region Gotlands webbplats om stöd vid psykisk funktionsnedsättning
Om du vill ansöka om hemtjänst kan du först göra en preliminär beräkning av hemtjänstavgiften:
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Personuppgifter i bifogade dokument
- Personuppgifter i fritextfält
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Så här behandlar Region Gotland personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats om att lämna klagomål
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden - Region Gotland
Mottagningsteamet
mottagningsteamet.sof@gotland.se
0498-20 49 69
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Intyg då god man/förvaltare gör anmälan
- Personnummer för den som anmälan avser