Förenklad ansökan om serviceinsatser
Den här tjänsten kräver inloggningDu som är 75 år eller äldre och folkbokförd på Gotland kan ansöka om serviceinsatser i hemmet utan en behovsprövning. Du ska bo i eget boende, så kallat ordinärt boende, och inte ha behov av andra insatser eller omvårdnad. Om du delar hushållsgemenskap behöver ni båda göra varsin egen ansökan och uppfylla kriterierna, förutom när det gäller ansökan om trygghetslarm.
De insatser du kan ansöka om är:
- trygghetslarm
- städning (förutsätter tillgång till städutrustning)
- tvätt (förutsätter tillgång till tvättmaskin)
- inköp
Insatserna ska kompensera det du inte klarar själv och ge dig möjlighet att bo kvar hemma så långt det är möjligt.
Om du har behov av både service- och omsorgsinsatser som t.ex. dusch, förflyttning eller påklädning, ska du istället ansöka om stöd och hjälp här:
Ansökan om stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen
En biståndshandläggare tar då kontakt för att göra en behovsprövning.
Du som lämnar ansökan i e-tjänsten behöver använda e-legitimation. Om du saknar e-legitimation kan du använda blanketten, som skrivs ut och skickas till den adress som finns angiven på blanketten.
Du kommer att få en bekräftelse på ansökan till din e-postadress. Beslutet om insatser skickas hem till dig med post och en beställning skickas till den hemtjänstutförare du valt. Hemtjänstutföraren tar kontakt med dig för att planera insatserna.
För att beräkna din avgift för insatserna behöver du lämna uppgifter om inkomst och bostad. Det gör du inom tre veckor via e-tjänsten
Inkomstredovisning för avgiftsberäkning.
Där hittar du även blankett för att lämna uppgifterna.
Om du inte lämnar in några inkomst- och bostadsuppgifter kommer beslut fattas om maximal avgift med gällande taxa.
Här kan du göra en preliminär beräkning av din avgift:
Hemtjänst - preliminär beräkning av avgift - Region Gotland
Läs mer om olika utförare på Region Gotlands webbplats
Har du frågor?
Om du har frågor kontaktar du en biståndshandläggare via mottagningsteamet på vardagar klockan 9-12 på telefon 0498-20 49 69.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Så här behandlar Region Gotland personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats om att lämna klagomål
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden - Region Gotland
Mottagningsteamet
mottagningsteamet.sof@gotland.se
0498-20 49 69