Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse på Gotland - beställning
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin hemkommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse på Gotland. Region Gotland har valfrihet (LOV) inom hemtjänsten. Om brukaren väljer Region Gotlands egen regi använder biståndshandläggare i hemkommunen e-tjänsten för att skicka beställning och om brukaren väljer privat utförare (enskild regi) görs beställningen direkt till den aktuella utföraren. Dock ska beställning av insatser på natten (kl. 22.00-07.00) alltid ske till Region Gotland via den här e-tjänsten.
Samtliga utförare av hemtjänst på Gotland presenteras här:
Se och jämför utförare av hemtjänst på Gotland
Observera att följande gäller:
- Beställningen ska ha inkommit till Region Gotland senast 21 dagar innan personens ankomstdatum.
- Vistelser som överstiger 6 månader är inte att betrakta som tillfällig vistelse. Överstiger önskad tid 6 månader ansvarar bosättningskommun för utredning och verkställighet.
- Beställningen ska vara uppdaterad och motsvara brukarens nuvarande behov.
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger.
- Fakturering sker efter vistelsens slut.
Hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse beställs separat via annan e-tjänst:
Beställning av hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse på Gotland
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
- Personuppgifter i bifogade dokument
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Så här behandlar Region Gotland personuppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats om att lämna klagomål
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden - Region Gotland
Socialförvaltningens myndighetsavdelning
boradet@gotland.se
0498-26 87 16, 0498-26 91 09