Torsdagen den 13/3 mellan klockan 10:00 - 11:00 genomförs planerat underhåll av Regin Gotlands e-tjänster. Detta kan leda till ett kort avbrott i tillgängligheten till e-tjänsterna.
Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse på Gotland - beställning
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin hemkommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse på Gotland. Region Gotland har valfrihet (LOV) inom hemtjänsten. Om brukaren väljer Region Gotlands egen regi använder biståndshandläggare i hemkommunen e-tjänsten för att skicka beställning och om brukaren väljer privat utförare (enskild regi) görs beställningen direkt till den aktuella utföraren. Dock ska beställning av insatser på natten (kl. 22.00-07.00) alltid ske till Region Gotland via den här e-tjänsten.
Beställningen ska ha inkommit till Region Gotland senast 21 dagar innan personens ankomstdatum.
Vistelser som överstiger 6 månader är inte att betrakta som tillfällig vistelse. Överstiger önskad tid 6 månader ansvarar bosättningskommun för utredning och verkställighet.
Beställningen ska vara uppdaterad och motsvara brukarens nuvarande behov.
Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger.
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
5 år
Övrigt om lagringstid
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.